TRANSIT PERMANENZ

Eight Works of Art

Group Exhibition

Bahnhof Westend, Berlin (Germany)

From 22/01/1995 to 12/02/1995

Curated by José Luis Clemente

(Station Westend) A stop on the road

Chema Alvargonzález introduces hersef with light and sound in the territories of memory as a way of prospecting for the intimate. With a particular interest in the intervention in open spaces, the artist has managed to incorporate in his work the urban environment, and especially the architecture, in installations like "Abwesenheit" and "Temps de pas". The language of hidden feelings, the passage of time and the precariousness of our existential situation are reflections that often run in his facilities.

José Luis Clemente

 

Westend is a station from which many East Germans fled to the West. An illuminated shelf with photographs is installed at the (closed) platform exit. The black and white photographs are fastened to the metal structure and to the glass shelves by means of mandrels. In these photographs, one can recognise, in addition to the chaos, dispersed objects such as pencils, bits of paper, junk, pieces of broken glass, a pair of men’s shoes, a photograph of a woman and a book. These objects appear repeatedly from different points of view. The ownership of these seemingly haphazardly documented, illuminated and reflected-upon objects is uncertain. The book is the only one that we can recognise with exactitude: Walter Benjamin´s Angelus Novus. Associations come to mind immediately. In 1940, near the train station of the border town of Port Bou, Benjamin died while fleeing Nazi Germany toward Spain. Entry into Spain was denied, and, without anywhere to go, Benjamin committed suicide. The electric lights illuminate a chaos that, from afar, recalls this flight of exiled Germans that led to Benjamin´s death.

Claudia Büttner

(Estación Westend) Un alto en el camino

Chema Alvargonzález se introduce por medio de la luz y el sonido en los territorios de la memoria como forma de prospección de lo íntimo. Con un particular interés por la intervención en espacios abiertos el artista ha conseguido incorporar en su obra el medio urbano, y especialmente la arquitectura, en instalaciones como “Abwesenheit” y “Temps de pas”. El lenguaje de los sentimientos ocultos, el paso del tiempo y la precariedad de nuestra situación existencial son reflexiones que discurren con frecuencia en sus instalaciones.

Jose Luis Clemente

 

En esta estación huían los alemanes hacia el oeste. En la salida –cerrada- hacia el andén ha instalado Chema Alvargonzález su estantería luminosa con fotografías. Las fotos en blanco y negro están pegadas a la estructura metálica y a los estantes de vidrio mediante sencillos mandriles. En las fotos se pueden reconocer, además de un caos indefinible, cosas dispersas, lápices, papeles, escombros y restos de cristales rotos, un par de zapatos de caballero, la fotografía de una mujer y un libro. Estos detalles aparecen una y otra vez en diferentes perspectivas. De quién son el desorden, los zapatos y la foto recordatorio que aquí se documentan, se iluminan y se reflexionan de una manera tan aparentemente provisional, es incierto. Sólo el libro se reconoce exactamente, se trata de la recopilación de textos de Walter Benjamin Angelus Novus. Enseguida surgen asociaciones: en 1940, en las cercanías de la estación fronteriza de Port Bou, Benjamin intentaba huir de las tropas alemanas hacia España. Le fue prohibido el tránsito; aparentemente sin salida alguna, Benjamin se suicidó. Las bombillas eléctricas iluminan un caos que, de lejos, recuerda a aquel de la huida de los exiliados alemanes, que llevó a Benjamin a la muerte.

Claudia Büttner

Artists: Arantxa Abaigar, Günter Albien, Chema Alvargonzález, Birgit Brenner, Mireia Clotet, Juan Carlos Robles, Miguel Rothschild, Stella Veciana.