DESCIFRA TU TIEMPO

Solo Exhibition 

Galería Oliva Arauna, Madrid (Spain)

From  04/04/1995 to 04/07/1995 

Event Invitation

Link to the event in the gallery

DESCIFRA TU TIEMPO (Decode your time), 1995

Nothing is ever where it seemed to be.

This project describes mobile points of reference. The auditory component and the central point of the photographs play with our understanding of what exactly our reality is. The uncertainty of our position within this space oscillates between the real and the imagined. This perspective is even greater if we consider the reflections of the spectator in the work.

Decode your time consists of four elements. Scattered around the Gallery are six piles of books compressed by two gags. Each of these piles of books is crossed by a glass sheet with engraved texts. These refer to the passage between real time and written time.

In a corner of space there is a sink. The water flows by emitting a continuous sound. A large black and white photograph resting on the sink showing an urban landscape seen from the perspective of a balcony. The focal point of the photograph rests on the street. A red neon demarcates the space of the wall as if it were a wound. The corner is bisected by a long, open glass sheet (2x3m.) that enables the spectator to enter and visit the angular space.

This situation is reflected in the opposite corner. A large glass surface (2x3m.) rests in the corner creating a kind of showcase. In the corner, in front of the spectator, there is a chair connected to two loudspeakers. On the left, a picture resting on the ground. It's similar to the other but the difference is that now the focal point is on the balcony gate. On the other side of the picture, three red neons splash the wall. The sound of the water can be heard from the other side of the room.

A white neon runs along the board of one of the walls. It reflects on the glass and suggests a mock representation of the uncertainty of the architectural space.

It was long since immersed in the reading of several books and jumping through the different paths that were established between them, had created in me an imperceptible screen in sight, situándome in position of narrator of the images that marked the pulse of the days.

Among the words that escaped from my readings, it was forming an idea that allowed infinite variations on this reality in which it was involved, being the chance the key that deciphered the TIME..

Chema Alvargonzález

DESCIFRA TU TIEMPO, 1995

Nada está nunca donde parecía estar.

Este proyecto describe puntos móviles de referencia. El componente auditivo y el punto central de las fotografías juegan con nuestra comprensión sobre lo que es exactamente nuestra realidad. La incertidumbre de nuestra posición dentro de este espacio oscila entre lo real y lo imaginado. Esta perspectiva es incluso mayor si consideramos las reflexiones del espectador en la obra.

Descifra tu tiempo consiste en cuatro grandes elementos. Esparcidos por la galería seis montones de libros comprimidos por dos mordazas. Cada una de estas pilas de libros está atravesada por una hoja de cristal con textos gravados. Éstos hacen referencia al pasaje entre el tiempo real y el tiempo escrito.

En una esquina del espacio hay un lavabo. El agua fluye emitiendo un sonido continuo. Una gran fotografía en blanco y negro apoyada en el fregadero que muestra un paisaje urbano visto desde la perspectiva de un balcón. El punto focal de la fotografía descansa en la calle. Un neón rojo demarca el espacio de la pared como si de una herida se tratase. La esquina está biseccionada por una larga hoja de cristal (2x3m.) abierta que posibilita al espectador entrar y visitar el espacio angular.

Esta situación queda reflejada en la esquina opuesta. Una gran superficie de cristal (2x3m.) descansa en el rincón creando una especie de vitrina. En la esquina, frente al espectador, hay una silla conectada a dos altavoces. A la izquierda, una fotografía apoyada en el suelo. Es parecida a la otra pero la diferencia está en que ahora el punto focal está en la reja del balcón. Al otro lado de la fotografía, tres neones rojos salpican la pared. El sonido del agua puede oírse desde el otro lado de la habitación.

Un neón blanco corre a lo largo del tablero de una de las paredes. Refleja en el cristal y sugiere el simulacro de una representación sobre la incertidumbre del espacio arquitectónico.

Hacía ya tiempo que inmerso en la lectura de varios libros y saltando por los diferentes caminos que entre ellos se me establecían, se había creado en mí una pantalla imperceptible a la vista, situándome en posición de narrador de las imágenes que marcaban el pulso de los días.

Entre las palabras que se escapaban de mis lecturas, se fue formando una idea que permitía infinitas variaciones sobre esta realidad en la que estaba envuelto, siendo el azar la clave que descifraba el TIEMPO.

Chema Alvargonzález