CONSIGNA

Solo Exhibition 

Galería Oliva Arauna, Madrid (Spain)

From 26/01/2001 to 28/02/2001

Event in the Gallery

In the exhibition, which shows the latest work of Chema Alvargonzález, a space is created in which the images are combined through reflections, transparencies and projected images. These elements are unified in space by a common sound element.

The pieces are a reference to our relation between the interior and the exterior, to the relation between our experience and the shadows created by memory. In Consignas, Alvargonzález recreates the notion of waiting, creating a stage for it. It is in the left-luggage offices at the big stations and airports where objects lethargically await to start their journeys. Alvargonzález uses these places of transit to reflect upon the ideas of travelling and waiting, as he converts the gallery into a left-luggage office where memories are stored.

A central structure in the entrance of the gallery contains two photographic images combined with a mirror that allows us to see through it.

At the back of the gallery, a projection is emitted from a suitcase like a metaphor of our own escape towards outer experience.

In the gallery’s office (the actual cloakroom of the gallery) one can contemplate the images that are contained in the suitcases displayed as light boxes, that reference the journeys, memories and souvenirs as part of the artistic experience. Alvargonzález’s way of working, by collecting images over the daily course of life, means that the result we are left with is the voice of his memory.

The exhibition also presents two new large format photographs from the series Un sueño de ciudad, shown last December in Castellón, in which images of a metropolis are mixed with clouds as if in a dream. The architectural spaces that rest upon the clouds form a bridge between the physical and the unreal because they don’t just uniquely represent the real concurrence of forms but also, and above all, the forms of his memory. They are images that sum up the collective memory and reflect its way of living and all of its dreams. On this occasion it is the urban landscape of Madrid that is discovered immersed amongst the clouds.

Text by: Galería Oliva Arauna, 2001


 

En la exposición, que presenta los últimos trabajos de Chema Alvargonzález, se crea un espacio en el que las imágenes se combinan a través de reflejos, transparencias e imagen proyectada. Estos elementos se unifican en el espacio a través de un elemento sonoro común.

Las piezas son una referencia a nuestra relación entre el interior y el exterior, a la relación entre nuestra experiencia y las sombras creadas por el recuerdo. Alvargonzález recrea en Consignas la noción de espera organizando una escenografía para ella. Es en las consignas de las grandes estaciones o aeropuertos dónde esperan letárgicamente los objetos para iniciar un viaje. Alvargonzález utiliza estos espacios de tránsito para reflexionar sobre las ideas de viaje y espera y convierte la galería en una consigna dónde guardar los recuerdos.

Una estructura central en la entrada de la galería contiene dos imágenes fotográficas combinadas con un espejo que nos permite ver a través de él.

Al fondo de la galería, una proyección sale de una maleta como metáfora de nuestro escape hacia la experiencia exterior.

En el despacho de la galería (verdadera consigna de la galería) se podrán contemplar las imágenes contenidas en maletas preparadas como cajas de luz que hacen referencia a los recorridos, al recuerdo y a los souvenirs como experiencia artística. La forma de trabajar de Alvargonzález recogiendo imágenes durante el transcurrir del día a día permite que el resultado forme la voz de su memoria.

La exposición presenta también dos nuevas fotografías de gran formato de la serie Un sueño de ciudad, presentada el pasado mes de diciembre en Castellón, en las que las imágenes de la metrópolis son mezcladas con las nubes como en un sueño. Los espacios arquitectónicos que se funden entre las nubes son un puente entre lo físico y lo irreal ya que no representan únicamente la conjunción real de sus formas sino también, y sobretodo, las formas de su recuerdo. Son imágenes que resumen la memoria colectiva y reflejan sus formas de vivir y todos sus sueños. En esta ocasión es el paisaje urbano de Madrid el que se descubre inmerso entre las nubes.

Texto: Galería Oliva Arauna, 2001