Mehr Licht

 

Site-specific

Swiss Embassy, Berlin (Germany)

From 11/2001 to 01/2002

Event Invitation

The installation takes place on a facade of the Swiss embassy in Berlin. An emblematic building for its situation, since it is placed between the Reichstag and the Bundeskanzleramt.

The artpiece works two ways of communication very clear. The entire west wall will light up with a set of blue lenses, with a new type of lamps, the LEDs, which shine more as the spectator moves away, and which are associated with the words MEHR LICHT, (more light) illuminated in red and placed at the upper end of the Wall, which precisely for the country in which it is located, it is about last words attributed to Goethe before dying, and by its double meaning of call to the reflection and to the clarity in the broadest sense of the term, they acquire a new dimension clarifying.

On one side, the artist manages to give life, give sight, to a wall, which is a work of aesthetic and poetic surgery, as for the first time the west side of the embassy "sees" and is seen. And on the other hand, by the very situation of the building (next to the government headquarters and other important state agencies), the word Mehr light and the light itself, establishes a dialogue with the environment that invites political reflection, a new architectural reading or a personal repercussions of the present darkness of the facade is passed to enlightenment, both in the literal sense and in the poetic, which propose both the light and the word.

Victoria Bermejo

La instalación tiene lugar en una fachada ciega de la embajada Suiza en Berlín. Un edificio emblemático por su situación, ya que está colocado entre el Reichstag y la Bundeskanzleramt.

La obra trabaja dos vías de comunicación muy claras. Toda la pared oeste se iluminará con un juego de lentes azules, con un nuevo tipo de lámparas, las leds, que brillan más a medida que se aleja el espectador, y que van asociadas a las palabras MEHR LICHT, (MÁS LUZ) iluminadas en color rojo y colocadas en el extremo superior de la pared, que precisamente por el país en el que se sitúa, se trata de últimas palabras atribuidas a Goethe antes de morir, y por su doble significado de llamamiento a la reflexión y a la claridad en el sentido más amplio del término, adquieren una nueva dimensión puntualizadora.

Por una vertiente, el artista consigue dar vida, dar vista, a una pared ciega, con lo cual se trata de un trabajo de cirugía estética y poética, ya que por primera vez el lado oeste de la embajada “ve” y es visto. Y por otra, por la propia situación del edificio (al lado de la sede del gobierno y demás importantes organismos estatales), la palabra Mehr Light y la propia luz, establece un diálogo con el entorno que invita a la reflexión política, a una lectura arquitectónica nueva o a una repercusión personal  De la oscuridad actual de la fachada se pasa al esclarecimiento, tanto en el sentido literal como en el poético, que proponen tanto la luz como la palabra.

Victoria Bermejo